Dette er biblioterapi

Skrevet den 2024-07-07
Sondre Risholm Liverød


Ved DPS Solvang sitt gruppeteam har vi et terapeutisk tilbud som heter biblioterapi. Her leser vi en artikkel hjemme og drøfter innholdet i en gruppe. Gruppen ledes av psykologspesialist Sondre Risholm Liverød som starter gruppen ved å presentere ukens tema. Deretter reflekterer vi over innholdet og undersøker om dette er ideer vi kan bruke for å skape endringer i eget liv. Dette er en såkalt psykoedukativ gruppe. Her kan du delta aktivt med egne innspill og spørsmål, men det er ikke noe krav til aktiv deltakelse. Du kan få mye ut av denne gruppen bare ved å lytte. Poenget er å tilegne seg noen nye tanker og ideer som kan hjelpe oss å navigere bedre i eget liv.

Du har kanskje hørt at mennesker kan endre livet sitt ved å endre holdninger, tankemønster og psykologiske uvaner, men vet du hvordan man gjør det? Mange kloke hoder har tenkt mye om det å være menneske. Hvordan lever vi best? Hvordan kan vi utvikle oss? Hva hindrer vekst og utvikling? I biblioterapi skal finkjemme psykologien og filosofien for å finne så mange svar som mulig på viktige spørsmål.

Gruppen er som sagt en psykoedukativ gruppe, og det er mye som tyder på at psykoedukasjon er en viktig del av et terapeutisk behandlingsforløp.

Psykoedukasjon i Behandling: Kunnskapens Rolle i Selvutvikling

Psykoedukasjon er en behandlingsmetode som involverer å gi pasienter kunnskap om psykiske lidelser, behandlingsalternativer og mestringsstrategier. Ved å øke forståelsen av psykologiske prinsipper, kan psykoedukasjon styrke pasientens evne til å håndtere sine utfordringer og fremme selvutvikling. I denne artikkelen vil vi utforske hvordan psykoedukasjon kan integreres i gruppeterapi og understøtte personlig vekst, og kanskje dette kan inspirere til videre deltakelse i såkalt biblioterapi ved DPS Solvang.

Historisk Bakgrunn og Definisjon

Psykoedukasjon ble først introdusert i 1980-årene som en del av behandlingen for schizofreni, med mål om å redusere tilbakefall og forbedre behandlingsresultatene. Siden den gang har psykoedukasjon blitt utvidet til å inkludere en rekke psykiske lidelser, inkludert depresjon, angstlidelser og bipolare lidelser (Anderson, J. M. et al., 1980).

Psykoedukasjon kan defineres som en systematisk, strukturert formidling av informasjon om psykiske helseproblemer og behandling til pasienter. Denne tilnærmingen kan foregå individuelt eller i grupper og kan inkludere både skriftlig materiale, forelesninger, diskusjoner og praktiske øvelser.

Teoretisk Forankring

Kognitiv Atferdsterapi (CBT): Psykoedukasjon er en integrert del av kognitiv atferdsterapi (CBT). I CBT læres pasientene å forstå sammenhengen mellom tanker, følelser og atferd, og hvordan disse faktorene påvirker deres psykiske helse. Kunnskap om disse sammenhengene kan hjelpe pasienter med å identifisere og endre maladaptive tankemønstre (Beck, A. T., 1979).

Humanistisk Psykologi: Humanistisk psykologi, representert ved Carl Rogers og Abraham Maslow, vektlegger selvaktualisering og personlig vekst. Kunnskap om psykologiske teorier og prinsipper kan fremme selvinnsikt og bidra til at individer realiserer sitt potensial (Rogers, C., 1961).

Psykoanalytisk Teori: Psykoedukasjon kan også ha røtter i psykoanalytisk teori, hvor forståelsen av det ubevisste og tidligere erfaringers påvirkning på nåværende atferd er sentral. Ved å lære om psykodynamiske prinsipper kan pasienter få bedre innsikt i sine egne indre konflikter (Freud, S., 1917).

Fordeler med Psykoedukasjon i Gruppeterapi

Økt Selvforståelse og Selvbevissthet: Ved å lære om psykologiske teorier og prinsipper kan deltakerne få en dypere forståelse av sine egne tanker, følelser og atferd. Denne selvforståelsen er grunnleggende for personlig vekst og utvikling (Yalom, I. D., 2005).

Emosjonell Støtte og Samhold: Diskusjon av psykologisk teori i en gruppeinnstilling kan gi deltakerne en følelse av fellesskap og støtte. Å dele innsikter og erfaringer med andre kan redusere følelser av isolasjon og fremme en følelse av tilhørighet (Corey, G., 2016).

Utvikling av Mestringsstrategier: Kunnskap om psykologiske mekanismer og mestringsstrategier kan gi deltakerne verktøy til å håndtere sine utfordringer mer effektivt. For eksempel kan forståelsen av kognitive forvrengninger hjelpe deltakerne med å endre negative tankemønstre (Padesky, C. A. & Greenberger, D., 1995).

Bedre Kommunikasjon og Sosiale Ferdigheter: Gruppeterapi som inkluderer psykoedukasjon kan forbedre deltakernes evne til å uttrykke seg og kommunisere effektivt. Dette kan være spesielt nyttig for de som sliter med sosiale ferdigheter eller interpersonlige utfordringer (Yalom, I. D., 2005).

Praktisk Gjennomføring

Valg av Materiale: Det er viktig å velge relevant og lett forståelig materiale som kan engasjere gruppemedlemmene. Dette kan inkludere artikler om grunnleggende psykologiske teorier, kapitler fra selvhjelpsbøker, eller forskningsartikler tilpasset lesernivået. I biblioterapi ved DPS Solvang velges det ut et pensum av gruppeleder før hvert semester. Pensumet finner du i her i MyMind Appen hvor hver uke har sitt eget tema.

Strukturert Opplegg: Hver gruppesamling kan struktureres rundt spesifikke temaer eller teorier. For eksempel kan en økt fokusere på kognitive forvrengninger og hvordan disse påvirker følelser og atferd, mens en annen økt kan fokusere på mestringsstrategier for angst.

Interaktive Diskusjoner: Etter å ha lest og reflektert over materialet på egen hånd, samles gruppemedlemmene for å diskutere innholdet. Diskusjonen bør ledes av en erfaren terapeut som kan sikre at alle får mulighet til å delta og bidra.

Praktiske Øvelser: Integrering av praktiske øvelser som rollespill, skriveoppgaver, eller mindfulness-teknikker kan hjelpe deltakerne med å anvende det de har lært i sine egne liv.

Konklusjon

Psykoedukasjon i behandling er en kraftfull tilnærming som kan fremme selvforståelse, emosjonell støtte og utvikling av mestringsstrategier. Ved å integrere psykologisk teori og praksis i gruppeterapi, kan deltakerne få verdifulle innsikter som støtter deres personlige vekst og mentale helse. Kunnskapens rolle i selvutvikling er betydelig, og ved å lære om psykologiske prinsipper kan individer bedre forstå og håndtere sine egne utfordringer.

Referanser

  • Anderson, J. M., Reiss, D. J., & Hogarty, G. E. (1980). Schizophrenia and the family: A practitioner’s guide to psychoeducation and management. New York: Guilford Press.
  • Beck, A. T. (1979). Cognitive therapy and the emotional disorders. New York: Penguin.
  • Corey, G. (2016). Theory and Practice of Group Counseling. Boston: Cengage Learning.
  • Freud, S. (1917). Introductory Lectures on Psycho-Analysis. London: Hogarth Press.
  • Padesky, C. A., & Greenberger, D. (1995). Mind Over Mood: Change How You Feel by Changing the Way You Think. New York: Guilford Press.
  • Rogers, C. (1961). On Becoming a Person: A Therapist's View of Psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin.
  • Yalom, I. D. (2005). The Theory and Practice of Group Psychotherapy. New York: Basic Books.