Å finne en medfølende stemme
Å finne en medfølende stemme
S Sondre Risholm Liverød
, 25 juli 2025
00:00
00:00

I denne øvelsen fokuserer vi på en refleksjonsøvelse som har som mål å hjelpe deltakerne med å oppdage sin indre medfølende stemme. Vi starter med å konfrontere den indre kritikeren, en stemme i oss selv som ofte kommer med negative tilbakemeldinger og vurderinger. Gjennom øvelsen oppfordres deltakerne til å tilnærme seg prosessen med et åpent sinn, der det ikke finnes riktige eller gale svar. Denne holdningen bidrar til en tryggere og mer aksepterende refleksjon.

For å begynne øvelsen, blir deltakerne oppfordret til å tenke på noe de ønsker å endre ved seg selv, som utgjør en kilde til selvkritikk. Dette kan være en egenskap, en handling eller en bestemt holdning som de ikke er fornøyde med. Det anbefales å ha papir og penn tilgjengelig for å notere ned tanker og følelser som dukker opp underveis. Deltakerne blir invitert til å reflektere over hvordan den indre kritikeren uttrykker seg, og hva denne stemmen sier når de møter motgang i forhold til sine ønskede forandringer.

Videre i øvelsen blir det undersøkt hvordan det føles å lytte til denne kritikken. Deltakerne blir bedt om å skrive ned hvordan kritikken påvirker dem og å erkjenne eventuell lidelse som følger med den. De stilles også viktige spørsmål om hva den indre kritikeren prøver å oppnå og hvilken beskyttelse den tror den gir. Dette kan inkludere å unngå skuffelse, fare eller smerte. Deltakerne oppfordres til å betrakte intensjonen bak kritikken, selv når den ikke er til nytte, og til å anerkjenne at den en gang kan ha hatt en god hensikt.

Når vi skaper plass for en ny stemme i oss selv, introduseres konseptet med den indre medfølende stemmen. Dette er en vennlig og støttende stemme, som minner om en vis vei­leder eller coach. Deltakerne får muligheten til å høre denne stemmen i forbindelse med de endringene de ønsker å innføre. Øvelsen tilrettelegger for at deltakerne kan reflektere over hvilke ord de trenger å høre for å kjenne seg trygge og motiverte for videre utvikling.

Avslutningsvis utfordres deltakerne til å nedskrive de positive og støttende ordene fra sin indre medfølende stemme. Denne prosessen kan bidra til å etablere en mer konstruktiv dialog med seg selv, noe som kan være essensielt for personlig vekst og transformasjon. Gjennom denne refleksjonsøvelsen oppfordres deltakerne til å skape rom for medfølelse og aksept i stedet for selvkritikk, noe som kan være et viktig skritt mot indre fred og selvforbedring.

Å trene sinnet til medfølelse: En vei ut av selvkritikkens fengsel

I vår tidsalder, hvor prestasjon, selvforbedring og «optimering» av livet er blitt en norm, opplever mange mennesker et indre press som sjelden lar dem hvile. Under denne overflaten av selvdisiplin og krav lurer ofte en indre stemme – den indre kritikeren – som kommenterer, vurderer og retter søkelyset mot det som ikke er godt nok. Det er denne stemmen den aktuelle meditasjonsøvelsen – hentet fra lydfilene til boken Mindfulness og medfølelse av Malin Wästlund og Katinka Thorne Salvesen – forsøker å møte og forvandle.

Øvelsen er ikke bare en meditasjon i tradisjonell forstand, men en form for mental trening og psykologisk refleksjon, der målet er å styrke evnen til selvmedfølelse. Deltakeren inviteres inn i en utforskning av egne negative selvevalueringer, med mål om å fremkalle en ny, indre stemme – en medfølende og støttende tilstedeværelse i møte med egne feil, mangler og lengsler etter forandring.

Mindfulness som mental trening

I de siste tiårene har mindfulness vokst frem som et viktig verktøy innen klinisk psykologi og nevrovitenskap. Forskning viser at regelmessig mindfulness-praksis kan styrke oppmerksomhet, redusere stress og fremme emosjonell regulering (Kabat-Zinn, 2003; Tang et al., 2015). Men mindfulness er mer enn bare en teknikk for å roe ned – det er en form for mental trening som, på samme måte som fysisk trening styrker kroppen, styrker vår evne til selvregulering og bevisst nærvær.

I kombinasjon med compassion-fokusert terapi (CFT), utviklet av Paul Gilbert (2010), har mindfulness vist seg særlig virksomt for mennesker med høy grad av selvkritikk og skam. Gilbert peker på at mange psykiske vansker har rot i en overaktiv trusselrespons koblet til selvkritiske tankemønstre. For disse individene kan klassisk mindfulness noen ganger forsterke kontakten med ubehagelige følelser, dersom ikke praksisen ledsages av en varm, vennlig holdning – det Gilbert kaller «medfølelsesmodus».

Den indre kritikeren – og dens skjulte agenda

Den aktuelle øvelsen ber deltakerne først identifisere et aspekt ved seg selv de ønsker å endre – noe som gjerne aktiverer den indre kritikeren. Ved å utforske denne stemmen med nysgjerrighet, snarere enn motstand, synliggjøres dens underliggende funksjon: ofte forsøker den, paradoksalt nok, å beskytte oss. Den indre kritikeren kan være en internalisering av tidlige relasjonelle erfaringer – fra foreldre, lærere eller jevnaldrende – som brukte kritikk som form for kontroll eller motivasjon (Beck, 1995; Bowlby, 1988).

I psykoterapien snakker man ofte om «dobbeltbevissthet» – evnen til både å kjenne og observere egne mentale mønstre. Øvelsen fra Mindfulness og medfølelse kultiverer nettopp dette. Ved å observere den indre kritikeren, identifisere dens budskap og motivasjon, og møte den med et bevisst og varmt nærvær, skapes rom for endring. Man går fra å være fanget i en indre monolog, til å utvikle en dialog – mellom kritikeren og en ny, indre støttespiller.

Den indre medfølende stemmen – et indre relasjonsobjekt

En sentral del av øvelsen er å aktivt fremkalle en ny indre stemme – en medfølende, trygg og støttende veileder. Dette minner om arbeidet med «indre arbeidsmodeller» i tilknytningsteorien (Bowlby, 1988), der internaliserte relasjonelle erfaringer fungerer som kart for hvordan vi forholder oss til oss selv og andre. Å utvikle en indre medfølende stemme kan dermed ses som å re-konfigurere vårt relasjonelle selvbilde.

Kristin Neff, en pioner innen forskning på selvmedfølelse, har vist hvordan selvmedfølelse består av tre elementer: 1) vennlighet mot seg selv i møte med lidelse, 2) felles menneskelighet – erkjennelsen av at alle mennesker feiler og lider, og 3) mindful tilstedeværelse – evnen til å møte egne erfaringer uten å overidentifisere seg med dem (Neff, 2003). Øvelsen inkorporerer alle disse elementene i en praksis som ikke bare er meditativ, men dypt terapeutisk.

Fra selvkritikk til selvomsorg – en nevropsykologisk forankring

Nevrovitenskapelig forskning støtter ideen om at aktivering av selvmedfølelse og trygghet har en reell fysiologisk effekt. Å praktisere medfølelse – også overfor seg selv – aktiverer det parasympatiske nervesystemet, som regulerer ro og restitusjon, og demper stressreaksjoner (Porges, 2011). Når vi trener på å være en støttende venn for oss selv, bygger vi ikke bare mental motstandskraft – vi regulerer også kroppens stressrespons.

Over tid kan dette føre til mer konstruktiv selvregulering, økt indre trygghet og større kapasitet for empati, både overfor oss selv og andre. Dette speiler også nyere forskning på emotion regulation og affektintegrasjon, der evnen til å møte egne følelser med aksept og forståelse er nøkkelen til psykisk fleksibilitet og livskvalitet (Greenberg, 2015).

En ny måte å være seg selv på

Meditasjonsøvelsen fra Mindfulness og medfølelse representerer derfor mer enn en enkel refleksjon. Den er et treningsrom for psykologisk fleksibilitet, emosjonell modenhet og indre vennskap. Når vi går fra å være styrt av en rigid, kontrollerende indre kritiker til å utvikle en varm og støttende indre dialog, end...